ons verhaal

b corp logo

b corporation

we’re using business for social and environmental good.

b corp logo

the concept

the b corp vision is simple, yet ambitious: to create a new sector of the economy that uses the power of business to solve social and environmental problems. b corps are unlike traditional responsible businesses because they meet comprehensive, transparent standards and legally integrate stakeholder interests into their corporate governance.

b corp score 2017

b report

method believes in using the power of our business to create positive social and environmental change. method is a founding b corp and was among the first businesses in 2007 to certify.
see our b corp report.

public benefit corporation

in august 2013, method reincorporated as a benefit corporation and formally incorporated our mandate for sustainability into the DNA of our company. this unique corporate structure enables method to practice more enlightened business that balances profits with environmental and social responsibility.

onze oprichters

maak kennis met Adam en Eric

maak kennis met Adam Lowry en Eric Ryan, de trotse bedenkers van method. samen hebben ze een van de snelst groeiende bedrijven in Amerika uit de grond gestampt en bovendien de sector van de was- en reinigingsmiddelen op z’n kop gezet. en tóch beschouwen ze zichzelf niet als helden. terecht. want het zijn super-helden. en zoals het hoort bij échte superhelden, hebben ook zij hun krachten verworven nadat ze zijn blootgesteld aan schadelijke chemische bestanddelen. van poetsproducten om precies te zijn. maar in plaats van groene monstertjes te worden of de gave te krijgen om met vissen te praten, hebben Eric en Adam er iets anders aan overgehouden: een super-idee.

Eric was er van overtuigd dat mensen reinigingsmiddelen willen die ze niet onder het aanrecht hoeven te verstoppen. en Adam wist hoe je ze moest maken zónder vervuilende chemische ingrediënten. met verenigde krachten hebben ze er hun missie van gemaakt om een volledig assortiment aan huishoudproducten te ontwikkelen die krachtiger zijn dan een fles natriumhypochloriet, zachter dan duizend puppylikjes én in staat om hele huizen te reinigen in nauwelijks een halve dag.

onze eerste stappen

2000

Eric vraagt zich af waarom reinigingsmiddelen zulke slecht ontworpen verpakkingen hebben. en Adam droomt van groene poetsproducten die écht werken en absoluut niet stinken. samen komen deze twee jeugdvrienden op het idee om de poetswereld op z’n kop te zetten met stijlvolle én ecologische producten op basis van ingrediënten van natuurlijke oorsprong.

2001

method is geboren en haalt z’n eerste order binnen: vier sprays voor de kruidenierswinkel Mollie Stones in Burlingame, Californië. heb je ook de primitieve factuur in adam zijn hand gezien? en zijn das? beide zijn inmiddels positief geëvolueerd.

2002

method vraagt designer Karim Rashid om te helpen met het ontwerp van de verpakkingen. dankzij het nieuwe design overtuigen ze de Target winkelketen om hun sprays en afwasmiddelen te testen in 90 winkels. 7 maanden later staat method officieel in het schap bij Target-winkels in heel Amerika.

2003

method debuteert met zijn eerste handzeep in de legendarische druppelvormige fles.

2004

method lanceert het allereerste driemaal (3x) geconcentreerde wasproduct in de Amerikaanse supermarkten.

2005

method wordt gelanceerd in het Verenigd Koninkrijk + Canada.

2006

method verovert de 7de plaats in de Inc. 500 ranglijst van snelst groeiende bedrijven in Amerika. bovendien worden Eric en Adam door PETA uitgeroepen als “People of the Year”.

2007

method wordt een B-Corporation, wat betekent dat we van sociale en ecologische veranderingen een bedrijfsdoelstelling maken.

2008

method start met het maken van flessen van 100% gerecycleerd plastic.

g’day mate! method wordt gelanceerd in Australië.

2009

method wordt een van de eerste Cradle to Cradle®-bedrijven, met 37 C2C gecertificeerde producten bij de lancering. dat is meer dan eender welk ander bedrijf in de wereld (inmiddels zijn het er al meer dan 60 en er komen er nog voortdurend meer bij).

2010

method lanceert zijn method-wasproduct met smartclean technology® – een krachtige, plantaardige vloeistof die 8x geconcentreerd is en is verpakt in een handige fles met pompje. de formule is zo uniek dat we er een patent voor hebben aangevraagd.

bonjour + konnichiwa! method wordt gelanceerd in Frankrijk en Japan.

2011

Adam + Eric zetten de method methode op papier. de sector zal nooit meer hetzelfde zijn.

method viert zijn 10-jarig bestaan, met dank aan iedereen die dit mogelijk heeft gemaakt.

2012

method en Ecover bundelen de krachten. zo ontstaat het grootste bedrijf voor milieuvriendelijke reinigingsproducten ter wereld.

2013

method wordt een stichting van openbaar nut en bepaalt dat haar bestuur aan de hoogste standaard van sociale- en milieunormen moet voldoen.

2014

method staat bij Delhaize in het schap!

humanifesto

we kijken naar de wereld door een heldergroene bril.

we verkiezen plantaardige boven kwaadaardige ingrediënten.

konijntjes worden door ons nooit als proefkonijntjes gebruikt.

wij worden supervrolijk van glimmende voorwerpen, zoals schone borden, vloeren waarvan je kan eten, nobelprijzen voor de vrede en smaakvolle publieke beeldhouwkunsten.

wij zijn een be.ge.ka.mi.de. (beweging vóór gelijke kansen voor milieu + design)
met method houden we de beweging, welja in beweging.

wij maken gebottelde rolmodellen.

wij zijn het soort mensen die weten dat je met een schoon en fris huis ook andere problemen van tafel veegt.

volgens ons ruikt schoon naar bloemen in plaats van bleekwater.ons

liever groen dan groot. en ook al houden we het thuis graag schoon, liever goed gek dan saai en perfect.

iedereen het zwembad in!!! (we geloven in spontane uitbarstingen van ongeremd enthousiasme.)

we geloven in producten die veilig zijn voor alle oppervlakken, zéker voor dat van onze aarde.

wij beschouwen fouten als kleine puinhoopjes waar je van kunt leren, en die je kunt schoonmaken en verbeteren.

we omhelzen de gouden ylang-ylang regel: behandel je huis zoals je jezelf behandelt. (je douche heeft s morgens ook graag een frisse adem.)

bovenal beschouwen we vuil, in al zijn slijmerige, dampige, giftige en walgelijke vermommingen als publieke vijand nummer 1.

veilig + blinkend haalt het altijd van chemisch + stinkend.